Sempre ha sigut el nostre desig oferir i contar-vos la mirada d'uns Herbolaris convençuts i conscients, que a més de la visió ecològica, sentimental, màgica o qualsevol altra forma d'entendre la vegetació també existeix l'admiració i la valoració del tresor per a la salut que són les plantes, les mates i els arbres; a més tamb vos volem contar algunes de les experiències a les nostres muntanyes, rius, coves i barrancs, i sobre les plantes que trobarém al pas, passejant tots els paisatges possibles. Només recordar-vos que quan camineu per les muntanyes i llocs de natura, respecteu els boscos diminuts que són els brossegars i matollars, heu de ser conscients de que moltes plantes d'un pam d'alçada tenen més anys que vosaltres, quasi com un arbre gran, tant de temps com un bosc adult, el BOSC DIMINUT.







dimecres, 18 de juny del 2014

RESOLI


NOM BOTÀNIC: DROSERA ROTUNDIFOLIA

FAMÍLIA: DROSERACEAE

NOMS POPULARS: RESSOLÍ, HERBA DE LA GOTA

ETIMOLOGIA: Del llatí "ros solis", "rocío del sol", evocant les diminutes gotetes de melassa que té al voltant de les fulles.



                        Per una qüestió de principis, a mi no m'agrada buscar plantes, m'agrada trobar me les, actuar com si totes les que veig, siguen un regal de la Vida, no vull esforçar-me en viure enamorat, vull enamorar-me de veres, sinó, t'envicies, però aquesta diminuta planteta la portava tota la vida sense trobar, havíem estat en molts llocs on en devien d'haver, però "nanai de la xina"...........han passat molts anys des que mamprenguérem el camí del coneixement de les plantes i em vaig decidir a trobar la com fora, per fi, després d'investigar molt, la vaig anar a buscar a Bronchales, a la zona de la "Fuente del Canto", però era un any de sequera extrema i no en vaig vore cap, l'any següent, vaig tornar a la zona, aquesta vegada a un lloc un poc més complicat, los "amanaderos de Checa" i per fi ací estava, abundant, vigorosa,........no se si podeu imaginar la emoció que tenia, mes que un xiquet davant dels reis mags.
Ja he pogut descansar de l'esforç que va significar, -ho podeu creure-, la troballa,........ va pagar la pena.

Es una planteta que viu als llocs molt humits, pràcticament enxarcats, les torberes velles, damunt els esfagnes que són una classe de molsa permanentment farcida d'aigua, a males penes tenen arrels perquè la majoria dels nutrients els obtenen dels insectes que atrapen.........sí, molt bé, és una planta carnívora.
S'utilitza per preparar xarops i extractes contra les malalties respiratòries, encara que ha tingut molts altres usos, per aquest menester es cullen exemplars del nord d'Europa i Austràlia on abunden.




Al llarg del reportatge fotogràfic es poden observar alguns insectes literalment apegats a les fulles, on seran digerits, deixant només l'exoesquelet quitinós.

Cliqueu damunt les fotos per augmentar


Les gotetes dels extrems dels "tentàculs" de les fulles son un pegament que impedeix que escapen les preses i a més contenen enzims digestius

Viuen damunt dels esfagnes, es pot apreciar prou bé














La tinc a la mà pera  fer la fotografia, però no la vaig arrancar, no ho havera fet sense estar segur de no fer li mal, la vaig traure amb esfagne i tot, desprès la vaig dipositar damunt d'altres esfagnes




1 comentari:

  1. Molt interessant. Conec la zona de què parles, la Fuente del Canto a Bronchales, un paratge interessant. Si este estiu anem, em fixaré en les plantetes que descrius, a vore si en trobe. Supose que ix a l'estiu, no? Per cert, aquesta planteta és la del xarop eixe que tens a la botiga per a la gola, veritat? Drossinulla, pot ser?

    ResponElimina